måndag 25 januari 2010

25 jan


Ja, fortsatte idag. Han kom knatandes till grinden iaf idag =) Alla andra hade gått ner till skogen. Liten filmsnutt med den obligatoriska bajspausen.

Grejjade lite OL och red lite med halsrem, och lite libertyövningar i korallen och utanför. Faktiskt går det bättre och bättre, jag har svårt att komma ihåg det ibland. Skulle gärna vilja gå en liten kurs just nu, live...


Mjau.


I väntan på pälslossningen kanske.


Igen, slowaction, men intressant ur ett etologiskt perspektiv, tycker iallafall jag. Varför måste man alltid bajsa och kissa innan man kommer till grinden?




10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Intressant faktiskt men Zapatera kissade alltid när jag kom ;) Denne gosse gör det aldrig, inget bajsande under träning heller.

Blenda Elby sa...

Intressant!

Tulo kissar ibland på ingång, tror det beror på om han passerar nåt bra att kissa i. Nu på vintern blir det ju mest uppstampade stiger, inte så kissvänligt kanske.

Åsa Dalpraktiken sa...

Gyson gör så ofta. Har frågat Erika tror det var lite dominas.

Rosa sa...

Jasmine gör det oftast också när hon kommer till mig. Kanske det beror på att jag tränat henne att göra det på begäran för länge sedan.

Blenda Elby sa...

Har frågat "them" också och fick som svar att "dont worry about it"... Näe, tycker bara det är intressant. Svaret jag fick var bara typ att det var " a part of the routin". Kan säga att jag inte var nöjd med svaret men förstår om det inte är ett ämne som "them" fördjupar sig i...

I personaly belive att det har nånting med nån sorts doftmarkering, och det är väl logiskt ätt lämna ett sånt när individer närmar sig eller lämnar flocken medvetet. Kanske.

Sen kan det ju vara så att dominans har med det att göra, att "bajsa över" en annan hästs hög är ju det som jag förtsått hästvärlden iallafall.

Skitintressant...

Åsa Dalpraktiken sa...

mamma och pappa hade en labb som när man kallade in ofta slog en drill innan han bemödade sig att komma. jag tror det är lite "jag kommer när jag är klar"...
När de kissar tror jag pat säger att det släpper spänningar?? eller
Vet att en häst här kissade också och jag tyckte nästan det var dominas också... tycker också det här är intressant

Åsa Dalpraktiken sa...

kan vi inte rodda en Erika här snart då Anna?

Blenda Elby sa...

Ja det tycker jag att vi gör! Kan jag ju komma upp ett tag också!

Blenda Elby sa...

Min gamle kanin som bodde i köket gjorde så när man skull ha in honom i buren på kvällen, gick till sin låda först, skulle bara...

Åsa Dalpraktiken sa...

ska kolla upp lite vart hon håller hus och när. Men du kan ju komma när som helst ;-)