tisdag 14 januari 2014

Red Bobson 5 km.

Lite blandat månsken och fluffig snö.  Erika red Tulo ikväll och jag Bobson, vi red ut kanske 5 km. Det är nog det längsta som jag ridit ut på Bobson hittills. Han skötte sig jättebra, tittade lite och undrade över nån stubbe sådär. Mycket resonabel och bra! Han har verkligen vägvinnande gångarter i skritt och trav. Skritten är mycket rörlig och en utmaning att följa med i. Får nog köpa skavsårsplåster. Sadeln verkar passa i allafall, mycket slät päls i sadelläget.

Tulo visade Erika vart alla godisskyltar finns efter vägen :')


2 kommentarer:

Ulrika sa...

Har precis haft commuity call med Karen, där hon menar att det är viktigt och riktigt att man följer hästen i höftleden i rörelsen öppna stänga (framåt/bakåt) men att vicka höger vänster gör att man påverkar ryggraden så att det blir mer obalans. (tror att den som frågade Karenvar väldigt Parelli-tränad och lärt sig av Linda) Tänkte att det kan vara värt att nämna för dig.

Det jag har förstått av Feldenkrais och Sally Swift är också mer öppna och stänga i rörelseriktning än vicka i sidled.

Fast du kanske inte vickar hur som helst. Eller trivs bra med det. Men ändå...

Blenda Elby sa...

Ok intressant! Vickar nog lite åt alla möjliga håll misstänker jag...

Den här hästen gör ju att jag verkkligen måste fundera på HUR jag följer med. Tulo har jag nog krasst lärt att inte ha så där väldig aktion, särskillt under en period när jag hade realtivt ont i ryggen.

Läste lite Hempfling ett tag i Tulos ungdom, och min förståelse av det Hempfling sa gjorde att jag fick ännu mera skavsår. Nu kommer jag inte ihåg, vad jag trodde att han menade ;-) Boken är inte ens kvar i mitt hem nu.

Har för mej att Barwick också sa "framåt bakåt" när jag red för henne i somras.