söndag 5 december 2010

springa barfota

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det kändes som att "proffessorn" försökte motivera att det var bara bra att springa barfota?
Sätter jag ner foten framtill först missar jag ju att kunna få ett rullande ifrån tryck bakifrån och framåt när jag tar i för nästa steg? Dvs man slösar mer energi; man sparar energi genom att ha paddning som gör att den annars obekväma häl-nedsättningen görs bekväm och kan därigenom ta i igenom hela foten och få ett långt rullande steg.

Sedan har jag mindre bra naturlig form på mina fötter (plattfot) vilket gör mig väldigt benägen till att gå barfota så väldigt lite som möjligt då det gör ont i både fötter och knän (blir sned felaktig benställning upp till knäet och belastar knäet snett) så för mig är skor en gudagåva.

Jag har gått till sjukgymnast för detta och fått övar på hur jag ska muskla upp fot och knä rätt, lära mig gå korrekt ;) Och nedsättningen som på filmen pratades om, att springa med nedsättning framtill först påstod min sjukgymnast ger en kort rörelse som inte är bra för knän i det långa loppet.

Blenda Elby sa...

Två saker som jag tycker talar för detta är att det vore märkligt om just människor av alla djur måste ha extra padding för att kunna springa, och att det finns risk för blodbrist hos långdistanslöpare, på grund av att de slår sönder de röda blodkropparna vid stegistättningen.
Dessutom har jag märkt själv att jag får en annan gångstil när jag går ute utan skor.

Men, världen, människokroppen och foten är komplexa och det mesta har tusen olika teorier.