söndag 28 februari 2010

Its mulet


Tulo sover. Vem vill störa då?


Tulo blir kliad.

Hastighet som en snigel på mej. Segade och pysslade på länge i stallet. Befann mej i hagen en lång stund. Snön är djupare än staketet är högt på sina ställen.

OL galoppera fyra varv oavbrutet. Gick bra i höger varv (medsols) men inte lika i vänster varv. Var väl en par tre dm snö i rörhagen med. Bra kondis, men sämre koordination i vänster varv.

Testade lite maglyft sen a la Team eller touch eller vad det heter. Film:typ 2-3 minuter no action at all.

Kan säker vara så att man max ska göra det tre gånger, annars faller hästen ner död eller alternativt hatar dig dan efter. Intressant iaf att sen när vi gick ut på väg till hagen gjorde jag några till, och sen kom en massa frustningar.

9 kommentarer:

Nypan sa...

Vad ska det där vara bra för?
Förstår inte.
Förklara :-S

Kram

Blenda Elby sa...

Mot svankrygg. Om det funkar (good, bad or indifferent) har jag ingen aning om.

Nypan sa...

Undrar om jag ska prova på min svankrygg :-D

Blenda Elby sa...

Tror det har att gör med att hästen kortar underlinjen, alltså drar ihop bukmusklerna, på nåt vis.

Ulrika sa...

Det är bra för magmuskulaturen, har jag också fått lära mig. Att de "drar upp magen" vilket behövs för samling och undertramp.

Jag har för mig att jag har sett det i Parelli sammanhang också och att de kallar det för sit-ups. Det är också, vad jag förstår, bra för ryggmuskulaturen som tränar sig att lyfta upp.

Det kan också vara positivt för ryggraden, låsningar och liknande kan motverkas.

Jag tycker att det kan hjälpa en del hästar att hitta sin rygg, att hitta hur man vävler sig om man gör det dagligen.

Faktiskt tror jag att det skulle funka lika bra på människor, för det är ju gamla hederliga stå på alla fyra och kuta med ryggen och svanka med ryggen:)

Blenda Elby sa...

Får ställa mej och göra övningen själv efteråt! Kanske jag kommer ihåg den också =)

Blenda Elby sa...

Och välva sej har både jag och T svårt med. För Ts del kanske det har lite att göra med hönan och ägget...

Ulrika sa...

Ni kanske får stå brevid varandra och kuta och svanka:)

Spontant funderar jag lite på om det inte ger lite samma effekt om man sitter på hästen.

Att när ryttaren svankar, faller vikten fram och hästens huvud upp och rygg ner.

När man kutar blir det lite som det Linda P gör i sadeln när man trycker på manken och böjer sitt ryggslut, som jag glömt vad det heter nu. Då när man sitter med rumpan under sig och sedan släpper manken och i stället försöker nå hästens höftben, hamnar man rätt och rakt upp i balans.

Tror jag. Med reservation för utveckling av min förståelse för det här med hästar och ridning:)

Blenda Elby sa...

ja, sitsen blir jag inte klok på. Gaaaaaah.