tisdag 22 september 2009

Snappy, munrulle.

Det börjar bli lite så där Macahan på löven =)

Kom hem i skymningen från jobbet så det fick bli en underhållstur till Svtj igen. Dessie iförd reflextäcke med en påsydd blinkmojäng på, så hon syntes bra förutom när hon rullade sig och kom åt avstängningsknappen. Ska testa och sy fast lysgrejen tvärsöver ryggen istället för längs med. Helt mörkt och stjärnklart när vi kom tillbaka till stallet, blåsigt och 16 grader varmt.

Innan ridturen blev det lite OL. Backningen behövdes shapas lite. SW över bryggan, sen åttor för att få till galoppen. Kom in en till häst i hagen, varför jag inte ville gå över till liberty, ifall... Men det blev några riktigt bra palyful snappy halva åttor i galopp! Bästhittils! Snart så =)

Avslutade hästkvällen med borsting och på Tulos begäran lite trixövningar för att få - morötter... Blev halsstrech och stoppa in munrullen i munnen och få tänderna inspekterade, också det den mest odramatiska gången han gjort det. Har inte testat det på flera månader, men sist var jag nog för direkt på och då gillade han det inte.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Å smarta du , har du skaffat en munrulle? Har halvångest för Dorados munkoll för det är hans mest besvärliga del av kroppen. Har arbetat ett år med att bara få smeka och sätta in fingrar bland hajtänderna. Var köper man den och kan du inte skriva mer om hur du tränat..

Blenda Elby sa...

JAg köpte den på travshoppen i Bollnäs, annars finns de på Globus har jag sett, när jag googlat på en sån.

Träningen, ja... som sagt förra gången jag gjorde ett försök såg han mycket upprörd ut. Men innan dess hade vi tränat massa "hålla tungan" och så har jag smetat in bettet med honung. Så nu när vi liksom bara stod där i gången och Tulo tyckte nog att det var alldeles för lite morötter involverat så höll jag fram munrullen och han gjorde touch it och fick en morotsbit. Sen stoppade jag in den lite som ett bett, och sen fick han morot. Sen stoppade jag in rullen mera "riktigt" och kollade in i munnen, och så morot. sen fick det vara bra. Och allt lite så där i förbifarten (tack U :-) )
Anar att hjälpen jag fick från Erika sist har löst en massa knutar ( Tulos alla "yeah but no but yeah but..." . ;-) )

Blenda Elby sa...

Och tack Åsa också.
Skulle kunna göra en en lång tacklista eg när det gäller hästar, och livet =)

Elisabeth sa...

Tack för det:) Låter som en jättebra och ssmart träning. Måste förmå mig att fortsätta munträningen själv också. Där har vi en riktig "hang up". Han är rädd och har en massa tänder i vägen, dessutom en stark tunga som drar upp fingrarna i ännu farligare regioner. " Glömmer" den träningen allt som oftast ;) Bra med inspiration från fler håll.