fredag 6 mars 2009

Halvlång utdragen berättelse om diarrè

Diarré hade Tulo i kväll.
Det fanns ingen vit häst synlig när jag kom ut i hagen i kväll, och ingen kom när jag ropade. Fick gå ända bort till skogen där han stod mellan några omkullfallna trädstammar. Äppelskrutten jag hade i fickan åt han upp lite halvhjärtat (Tulo!) men sen ville han inte följa med upp till stallet. Blöt i pälsen var han också som av svett. Övertalade honom om att följa med in, tempade 37,5 C. Havre ville han gärna ha fast inget hö (det har iof fri tillgång på det i hagen), och han såg ganska intresserad av vanliga kvällstöket i stallet och gav ett piggare intryck. Grejjade lite i rörhagen, även lite galopp några varv, ganska normal aktivitetsnivå för Tulo LBI. Han bajsade igen med samma konsistens som en mycket högproducerande mjölkko. Sen ville han äta hö, magen mullrade och visst kunde han väl få lite till havre???

Inte så stor erfarenhet av hästdiarré, iallafall inte på min egen Tulo. Planen annars för helgen är Filming!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Oj, stackars Tulo. Särskilt tråkigt med vit häst och diarré, tror jag.

Åvik har ofta om då inte diarré, så är det som kommer ur honom som är snäppet innan. Dessutom så är det ofta för långa fibrer i hans bajs. Så han har dåligt näringsupptag överhuvudtaget. Åviks tänder kollades sist 30 september och var utmärkta. Åvik äter bara hösilage med hög torrsubstans 74% och ungefär en halv liter blötlagd betfor. Jag tror att det är för lite betfor för att påverka bajsandet. På betet har han också långa fibrer och tendens till för lös avföring och han dricker alltid mycket. Jag har provat lite olika men inget har gett effekt. Inget som är mer än olika huskurer har jag hittat när jag har letat. Så om du får reda på fiffiga fast fekalieformare är jag tacksam för tips.

Manos kota är mycket bättre.
Nästan normal.
Otrolig tur i all oturen.

=)

Blenda Elby sa...

Skönt att kotan är bättre!
T´s diarre har kommit hastigt på, han brukar annars ha bra bajs. Få se hur det ser ut i morgon.