söndag 28 december 2008

Im back

Har varit hos syrran över julen och utan Tulo i fyra dagar. Kändes nästan som återinvigning nu efter helgen. Upp till Svarttjärn nästan, joggade lite. Har dragit ner på havren till bara en näve om dan, och idag var han inte lika omotiverat reaktiv som han varit lite grann. Trots fyra dagars vila. Joggade fint och okomplicerat nu på kvällskvisten. Extraloopen på repet hade jag flätat fast i sadeln och det hade frysit fast när vi kom hem så jag fick ta av sadel och grimma i ett stycke.

Obligatoriska på väg hem-kortet.


Detaljstudie av vinterhäst.


Hemma i stallet igen.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Havre kan var lite som knark. Zapatera var sådan , blev oridbar när jag hade henne inhyrd och hon fick mer havre än hon skulle ha. Han verkar så härlig din häst.

/E

Blenda Elby sa...

Tycker att han regerat så på havre förut också. Har brukat ge honom korn om behövt nåt extra(och det gör han väl sällan) eller nåt mera rent proteinfodermedel, för oftast har det varit proteinet som falerat i foderstaten. Lite svårt eg att ha energibrist tycker jag när man har fri tillgång på ett hyfsat grovfoder.
/a

Ulrika sa...

Fodernörden i mig vaknar:

När jag gick på SLU var det forskning på gång om kornet som hästfoder. Korn och havre är i stort sett lika till energi och protein innehåll, men korn har dubbelbindningar och havre har enkelbindningar (vilken molkyler det var är jag inte längre säker på). Hästens tarmflora klarar inte att hantera dessa dubbelbindingar och det kan bli feljäsning i grovtarmen, vilket kan leda till svag buksmärta, vilket i sin tur skulle kunna göra att hästar som står på korn blir mindre heta än de som står på havre. Det finns alltså en risk att kornhästarna har lite ont i magen och därför tar det lugnare.

På Jägersro finns en travtränare Aidelsson, vars hästar springer in 5 miljjoner om året. Han har fri tillgång på prima hösilage och max 2 kg kraftfoder till sina hästar. Det kraftfoder de får är Krafft Groov och betfor. Så energibrist borde ju vara svårt för sin häst, som du skriver, om travhästarna klarar sig. Även om Aidelsson till de bästa hästarna hade ett hösliage med 11,1 MJ.

De flesta av hans hästar går dessutom ute om nätterna, två och två och har en liten hage med tillhörande ligghall. Han är en för travsporten ganska innovativ gubbe, tror jag.

Blenda Elby sa...

Det är nog mer gullegull-hästägaren i mej än agronomen som ger Tulo havre :-) Han trycker ju att det är så gott, smaskar så det skummar om munnen... Jag har kanske ett undertryckt vårdbehov...

Ulrika sa...

Vi har alla undertryckta vårdbehov, tror jag, eller kanske snarare vårdbehov som får blomma ut i full skala och ibland full galenskap (tidiga, kalla, mörka mornar stävar man ut i stallet, långa lediga helger hästas rakt igenom, trötta kvällar som piggnar till när man väl är hos hästen och trasslar med Parelli-rep) eller kanske bara rent av någon slags häst-kärlek, men det är ju bland det härligaste att hästa.

Dessutom blir man ju omvårdad tillbaka =)

Och jag firar triumfer i befängt hästägande med hästen i hallen ätandes pepparkakor, så det bor en gulle-gullare i mig med.